Varėnos kultūros centras

Teatro kritikė Ingrida Ragelskienė

Varėna kviečia atrasti šiuolaikinio teatro stebuklą

Varėnos kultūros centras

Rugsėjo 30 dieną Varėnoje prasidedantis Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalis skelbia ambicingą programą ir didžiuojasi jau tryliktą kartą Dzūkijos regiono gyventojams ir Varėnos svečiams dovanojantis visą spalio mėnesį truksiančią teatro šventę. Tai vienintelis nacionalinis profesionalaus teatro festivalis Lietuvoje, dedikuotas iškiliai teatro asmenybei – nuostabios režisierės Dalios Tamulevičiūtės vardas įpareigoja su ypatingu atidumu bei atsakomybe formuoti festivalio meninę ir edukacinę programas. 

Šiais metais festivalio organizatoriams pirmą kartą talkino visuomeninių ekspertų komanda, atstovaujanti ir teatro praktikams, ir teoretikams: Vladas Bagdonas, Vladas Baranauskas,  Tomas Juočys, Juozas Marcinkevičius, Valentinas Masalskis, Rimantas Pelakauskas, Ingrida Ragelskienė, Antanas Venckus, padėjo į programą atrinkti kokybiškiausius 2022 metų premjerinius spektaklius iš visos Lietuvos. Aktorius Remigijus Vilkaitis, kuris, būdamas kultūros ministru, inicijavo D. Tamulevičiūtės premijos įsteigimą ir kiekvienais metais rūpinasi festivalio menine kokybe, sako: „Kurdami šį festivalį siekėme išsaugoti pagrindines Dalios Tamulevičiūtės pedagogines nuostatas, iš kurių paminėčiau galbūt pagrindinę – teisės būti scenoje reikia nusipelnyti. Todėl į šių metų festivalio atrankos komisiją pakviesti teatro praktikai, savo kūrybine veikla nusipelnę teisės būti scenoje ir greta jos. Tai vienintelis kriterijus, kuriuo privalėjome vadovautis atrinkami šio festivalio kūrinius ir dalyvius. Išdykėlė versli tikrovė dažnai sujaukia bet kokias nuostatas“.

Per spalio mėnesį teatro mylėtojai Varėnoje turės galimybę pamatyti aštuoniolika lietuviškų spektaklių, kurių meninis turinys ir vertė apibrėžiama jau trylika metų festivalio organizatorių gludinta sėkmės formule – išlaikyti repertuarinę pusiausvyrą pristatant aktualius klasikos pastatymus, išskirtinės nacionalinės dramaturgijos scenines interpretacijas bei jaunų menininkų kūrybinius eksperimentus. Klasikinė literatūrinė medžiaga skatina maksimaliai atsiskleisti dideliam aktoriniam talentui – šią teatrinę aksiomą žiūrovai gali patikrinti pasirinkę žiūrėti režisieriaus Vytauto Rumšo spektaklį „Rudens sonata“ pagal Ingmarą Bergmaną, bulgarės režisierė Dianos Dobrevos pastatymą „Medėja svetimšalė“, kurį įkvėpė Jeano Anuilh‘o kūryba, arba šių metų Auksinio scenos kryžiumi įvertintą režisierės Agnės Sunklodaitės spektaklį „Dievų miškas“ pagal Balį Sruogą. 

Tuo, kad Lietuvoje subrendo nauja išskirtinai talentinga ir šiuolaikiniam teatrui gyvybiškai reikalinga dramaturgų karta, žiūrovai galės įsitikinti pasirinkę peržiūrai OKT spektaklį „Detoksikacija“ pagal Birutės Kapustinskaitės pjesę, Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklį „Sirenų tyla“ pagal Teklės Kavtaradzės pjesę, Kauno nacionalinio dramos teatro spektaklį „Kauno pavasaris‘72“, sukurtą dramaturgų Andriaus Jevsejevo ir Jono Tertelio bendrai parašyto kūrinio pagrindu, ir, žinoma, 2021 metų D. Tamulevičiūtės lietuvių autorių scenos meno kūrinių konkurso laimėtojo Klaipėdos jaunimo teatro spektaklį „Miškelis“ pagal Mindaugo Nastaravičiaus pjesę. Išskirtinio paminėjimo vertas Vilniaus mažojo teatro pristatomas spektaklis „Saša, išnešk šiukšles“, kurį ukrainietis režisierius Stasas Žyrkovas sukūrė pagal vienos garsiausių šiuolaikinių Ukrainos dramaturgių Natalijos Vorožbit pjesę.

Pristatant naujausius į festivalio programą atrinktus jaunų teatro menininkų kūrybinius eksperimentus galima drąsiai pacituoti režisierę Dalią Tamulevičiūtę: „Mūsų kraštas mažas, ir, jeigu kiekvienoje meno srityje turime dvi, tris, keturias ryškias pavardes – tai jau gerai. Tegu tik būna režisuojančio, muzikuojančio, rašančio, tapančio jaunimo ir, žiūrėk, po kokių penkerių ar dešimties metų atsiras ir naujų pavardžių. Tikiu, kad jauni režisieriai atsistos ant kojų. Kai kurių dabar jau savarankiškai dirbančių mano studentų pirmuose spektakliuose matau labai įdomių savitų dalykų užuomazgų. Manau, šie jauni žmonės dar tars savo žodį.“ Festivalio organizatoriai tiki, kad ir pačios Dalios Tamulevičiūtės nenuviltų šiais metais pristatomi jaunų režisierių spektakliai: Agnijos Leonovos „Kvėpavimas“ pagal Duncan McMilan pjesę (Kauno kamerinis teatras), Jūratės Trimakaitės Vilniaus teatre „Lėlė“ sukurtas spektaklis „Antis, mirtis ir tulpė“, 2020 metais laimėjęs Auksinį scenos kryžių arba Valstybinio Šiaulių dramos teatro spektaklis „Man šiandien – Hamletas“, sukurtas režisierės Ievos Stundžytės.

Akivaizdu, kad šių metų Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalis turi dar vieną išskirtinumą – čia ypatingas dėmesys yra skiriamas moterų režisierių kūrybai, viso jų programoje šešetas: be jau minėtų Agnės Sunklodaitės, Agnijos Leonovos, Ievos Stundžytės, Dianos Dobrevos, Jūratės Trimakaitės, savo naujausią pastatymą pristato ir Laura Kutkaitė, „Sirenų tylos“ režisierė, sukūrusi unikalų spektaklį apie moters balsą, jo kuriamąją ir tuo pačiu griaunančią jėgą. Išskiriant šį ypatingai gausų moterų režisierių įsitraukimą į festivalį, aktualus tampa Remigijaus Vilkaičio pastebėjimas: „Manau, regioninius festivalius iš viso nederėtų vertinti kaip alternatyvą didiesiems – turtingiems, tarptautiniams didžiųjų miestų festivaliams. Ten kiti tikslai, kiti uždaviniai ir kita „apyvarta“. Varėnos festivalis – nišinis, tai virtualus paminklas vienai iš lietuviškosios teatro pedagogikos ir moteriškosios režisūros pradininkių Daliai Tamulevičiūtei. Juk moteris režisieres visai neseniai skaičiavome vienos rankos pirštais: Kymantaitė, Bučienė, Ragauskaitė, Tamulevičiūtė, Steponavičiūtė... Maža to, ši senojo MCHAT‘o teatrinė mokykla irgi atėjo per „moteriškąją liniją“ – Stanislavskio mokinę Mariją Knebel, išugdžiusią dvi žymiausias Lietuvos teatro pedagoges: Ireną Vaišytę ir Dalią Tamulevičiūtę.  Šios aplinkybės neatrodo man atsitiktinės ir nesvarbios. Slaptingas „teatrinio moteriškumo“ ženklas žymi minėtų pedagogių mokinių kūrybą.“ 

Spalio 30-ąją Varėnos kultūros centre paaiškės festivalio laureatai, jiems bus įteikti apdovanojimai už pergalę trylikoje nominacijų:  Geriausia spektaklio scenografija, Geriausia spektaklio muzika, Sėkmingiausias debiutas, Geriausia jaunoji aktorė, Geriausias jaunasis aktorius, Geriausia nepagrindinio vaidmens aktorė, Geriausias nepagrindinio vaidmens aktorius, Geriausia pagrindinio vaidmens aktorė, Geriausias pagrindinio vaidmens aktorius, Geriausias režisierius, Geriausias  spektaklis vaikams, Jaunimo komisijos simpatijų prizas ir Žiūrovų spektaklis. 

Išsami festivalio programa – www.daliatamuleviciute.lt

Rengėjas – Varėnos kultūros centras

Pagrindiniai rėmėjai:

Lietuvos kultūros taryba, Varėnos rajono savivaldybė

Naujienos

Festivalio archyvas

Archyvas