Užsienio menininkų įnašas
Vienas Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalio požymis, kurį derėtų paminėti, nėra išskirtinis, bet svarbus: varėniškiai galėjo susitikti su kitų kraštų režisieriais bei pačiais artistais − per tarpininkus, lyg pro rakto skylutę, žvilgtelėti ir į kitų šalių menininkų darbus.
2011 m. Rygos Dailės teatro meno vadovas dailininkas Martinšas Vilkarsis sukūrė scenografiją Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatro spektakliui Germano Grekovo ,,Hanana, kelkis ir eik“ (rež. Rolandas Augustinas Atkočiūnas).
2013 m. Vilniaus valstybinio mažojo teatro spektaklį ,,Trio“ pagal Israelos Margalit pjesę pastatė Vengrijos režisierius Peteris Galambosas.
2013 m. Valstybiniame jaunimo teatre spektaklį ,,Juoko akademija“ režisavo Samaros teatro vadovas Viačeslavas Gvozdkovas, kurį pasikvietė Vilniaus jaunimo teatro vadovas Algirdas Latėnas, nors ir pačiam tikrai netrūksta išradingumo ir režisūrinių vingrybių išmanymo.
Viačeslavas Aleksejevičius Gvozdkovas
,,Aš nerašau ateities kartoms. Rašau dabartinei publikai. Komedija – nepaprastai sudėtingas, įvairialypis žanras, reikalaujantis iš rašytojo ypatingo pastabumo. Jeigu nueisite į zoologijos sodą, visada juoksitės iš beždžionių, o kur kas mažiau iš meškų. Niekada nesijuoksite iš vėžio ar gyvatės. Mes juokiamės iš tų, kurie panašūs į mus“,− teigia Koki Mitani. ,,Juoko akademija“ – vienas populiariausių Mitani kūrinių. <…> Lietuviai dar nėra pamiršę, ką reiškia prieš kelis dešimtmečius galioję griežti sovietinės cenzūros reikalavimai. Absurdiški apribojimai priversdavo meno kūrėjus taisyti, keisti ir kitaip ,,darkyti“ savo darbus, kol šie atitikdavo norimo idealo normas. Viena tokių istorijų, tiesa, nutikusi Japonijoje, ir pasakojama ,,Juoko akademijoje“.
(,,Jaunimo teatro premjeroje – žymiausia japonų komedija“, Bernardinai.lt)
Samaros akademinis teatras. Interneto nuotr.
Koki Mitani komediją ,,Juoko akademija“ Jaunimo teatre režisavo Viačeslavas Aleksejevičius Gvozdkovas, generalinis Samaros akademinio teatro direktorius. Jis plačiai žinomas kaip keliaujantis režisierius, 20 metų kūręs spektaklius skirtinguose pasaulio teatruose. Viačeslavas Gvozdkovas ilgą laiką buvo teatrų festivalio ,,Baltijskij dom“ organizatorius ir vertinimo komisijos narys. 2009 m. buvo nominuotas ,,Auksinės kaukės“ apdovanojimui už geriausią metų režisūrinį darbą. Viačeslavas Gvozdkovas – didelės patirties menininkas.
Varėnos Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalyje 2013 m. ,,Geriausias festivalio spektaklis“ tapo Viačeslavo Gvozdkovo režisuotas Valstybinio jaunimo teatro pastatymas Koki Mitani ,,Juoko akademija“ (scenografas ir kostiumų dailininkas – Vladimiras Fireris).
*****
2014 m. gražus lietuvių bendradarbiavimas su kaimynais latviais. Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis ,,Barikados“ sukurtas su jaunais Latvijos teatralais: režisavo Valteris Sῑlis, tekstą kūrė Janis Balodis su lietuvių dramaturge Goda Dapšyte, dailininkė − latvė Ieva Kaulina.
2015 m. ,,Auros“ spektaklyje ,,Padaryk iš manęs jungiklį“ šokio meną parodė keturių šalių atstovai: Ema Nedobežkina, Francesco Dalmasso (Italijos), Anna Karen Gonzalez, Huesca, Israel Ismael Infante Salazar – Meksikos, Kyrie Oda – Japonijos, Niels Claes – Belgijos.
2015 m. Lietuvos rusų dramos teatro spektaklis Ivano Vyrypajevo ,,Dreamworks“ pastatymo atžvilgiu tarptautinis: režisierius − Georgijus Surkovas (Latvija), dailininkė − Dacė Sloka (Latvija), kostiumų dailininkė − Marika Džulė (Latvija), muzika kompozitoriaus Armano Guščiano (Rusija).
2017 m. festivalio žiūrovų stebėtą Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatro spektaklį ,,Karas dar neprasidėjo“ pastatė režisierius Tomasz Leszczynski (Lenkija).
2017 m. Lietuvos rusų dramos spektakliui ,,Pigmalionas“ scenografiją kūrė dailininkė iš Gruzijos Nino Kitia – tai toje šalyje užsimezgusios menininkių pažinties vaisius: pastatymo režisierė Linda Urbona Valstybiniame Gruzijos Šota Rustaveli teatro ir kino universitete įgijo teatro režisūros magistro laipsnį.
2018 m. žymi Latvijos režisierė Mara Kimelė pastatė Augusto Strindbergo dramą ,,Tėvas“ Klaipėdos dramos teatre.
Režisierė Mara Kimelė (dešinėje) su aktoriais Dariumi Meškausku ir Aldona Bendoriūte. Klaipėdos dramos teatro nuotr.
Mara Kimelė
Aš labai mėgstu savarankiškus aktorius, tačiau nemėgstu išgalvotų racionalių triukų. O teatras gali atkurti realų laiką ir realius žmogaus pojūčius, ir tai labai vertinga, nes tai – gyvas menas. Teatre svarbiausia gyvas žmogus scenoje. Pridursiu, kad man labai patinka statyti stiprių autorių pjeses. Gal dėl to, kad esu moteris. Juokaudama visada sakau, kad geriausiai jaučiuosi genijų draugijoje, ir tai išties puiku. Jie tokie stulbinami ir taip puiku su jais bendrauti!.. Tai juk asmeninis bendravimas per jų pjeses. Jie ten absoliučiai gyvi.
(,,M. Kimelė: geriausiai jaučiuosi genijų draugijoje“, Valentina Žigienė, DIENA.lt)
Varėnos Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalyje 2018 m. žiūrovai stebėjo Maros Kimelės sukurtą spektaklį ,,Tėvas“ pagal Augusto Strindbergo dramą. Šis pastatymas pelnė prizą ,,Geriausias festivalio spektaklis“ (scenografas − Reinis Suchanovs, kostiumų dailininkė − Baiba Litina, šviesų dailininkas – Mantvydas Poškus, režisierės asistentas – Vaidas Jočys).
Apdovanojimą priima Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juocys.
Be abejo, būtų įdomu pamatyti daugiau spektaklių, kuriuos nuo pradžios iki galo yra sukūrę kurios nors šalies meno atstovai savo teatruose
Kas žino, gal Varėnos festivalis plėsis ir ta kryptimi. Ypač įdomu dėl palyginimo su tautine teatrine patirtimi. Juolab išgirdus tokius ir panašius komentarus: ,,Vieną vakarą nuėjo pažiūrėti spektaklio (Londone – aut.) pagal apdovanojimų pelniusią Davido Mameto pjesę ,,Oleanna“. Žiūrėdamas galvojo, kad pats taip blogai tikrai nevaidintų. ,,Ir manyje kažkas sukilo. <…> Ir iš karto priėmiau sprendimą: aš čia daugiau nebūsiu.“ (,,Vytautas Anužis ir jį kūrę vaidmenys“)
Gal Varėnos Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalis pribrendo tapti tarptautiniu? Ar pakaks varėniškiams motyvacijos ir drąsos žengti į tarptautinio renginio statusą?